Aviso sobre el Uso de cookies: Utilizamos cookies propias y de terceros para mejorar la experiencia del lector y ofrecer contenidos de interés. Si continúa navegando entendemos que usted acepta nuestra política de cookies. Ver nuestra Política de Privacidad y Cookies
Vicent Àlvarez
Miércoles, 28 de febrero de 2018

Visca el carrer!

[Img #64483]Recuperar l’espai públic, els carrers, és el tema que ocupa l’exposició que podem visitar al  Centre Cultural La Nau de la Universitat de València. Al vell claustre del “Alma Mater” es podem veure tota una sèrie d’ elements de la vida  urbana, així com les transformació que han experimentat les ciutats en relació a la convivència, aportant també experiències que estan fent-se per tal de recuperar espais públics. Doncs bé, com complement de la mostra han tingut lloc aquestos dies unes jornades amb presència d’experts, activistes ciutadans, i polítics.

 

M’interessa ara comentar una part molt rellevant del problema, aquella que afecta a la mobilitat, al ús dels cotxes, i molt especialment, com abordar el tema de la mobilitat i el transit. Malgrat que els exemples i les experiències comentades a  la taula redona corresponent, les exposicions de les persones ponents es centraven en ciutats mitjanes o grans, cas de Madrid, Barcelona, Valencia, Pontevedra. Malgrat que  la problemàtica  te punts comuns a tot arreu del nostre territori, la situació als pobles diguem menuts,  molt especial en aquells que tenen un centre històric, resulta a hores preocupant puix el despoblament o abandonament d’ aquestos nuclis ha estat un fet important i tanmateix així com les dificultats creades per l’ús del automòbil son evidents.

 

L’augment del parc automobilístic, l’absència de xarxes de transport públics eficaç, la trama urbana de carrerons, i, sens dubte els models imperants, han anat irromput a la vida de la gent dels pobles, i cada vegada és més evident com el cotxe ha esdevingut l’ocupant més absolut dels carrers, de forma que per anar a l’escola, al bar, al banc o a fer la compra la gent no s’ho pensa, agafa les claus i a gastar carburant absurdament. No manquen situacions conflictives: disputar-se l´ espai d’aparcar, aparcar davant l’entrada d’ una casa, tancar el pas a un servei d’urgència...

 

Als pobles, doncs, com a la ciutat cal transformar la vida, recuperar el carrer, i fer-ho implica restringir el tràfic, això,però, com tota mesura de canvi pot comportar resistències, i per tant demana una certa pedagogia i una idea clara d’allò que es vol fer. Un cosa és evident l’objectiu és millorar la qualitat de vida, i ,per tant cal atendre les necessitats del residents i buscar eixides a com satisfer eixes necessitats de forma raonable i col·lectiva, element aquest que deu preveure espais alternatives d’ zona d’ aparcaments públic i gratuït, així com facilitar els subministraments necessaris a veïns o tanmateix a l’hostaleria. El residents doncs han de veure’s afavorits per les mesures restrictives.

 

El coneguts com “plans de mobilitat” deuen  tindre eixa finalitat: limitar l’ús innecessari del vehicle i garantir la millor qualitat de vida, fent dels carrers i places lloc d’encontre o esplai. Un portada del diari conservador “Las Provincias” presentava dies enrere un titular cridaner  remarcant com darrerament al cap i casal els ciutadans patien més retencions de tràfic, òbviament aquest degà de la premsa valenciana reduïa la condició de ciutadà a aquell que s’ empenya en continuar abusant del seu cotxe, i no als que volem gaudir d’ una xerrada al carrer, o de caminar, una cosa molt sana i recomanable, amb tranquil·litat.

 

 

EL7SET • Términos de usoPolítica de PrivacidadMapa del sitio
© 2018 • Todos los derechos reservados
Powered by FolioePress